De cum păsești pe aleea îngustă din curtea școlii, îți dai seama că te apropii de un spațiu al extremelor. În primele clipe, ai impresia că te afli într-un spațiu deloc prietenos cu zburdălnicia copiilor care îl popularează. Dar pe măsură ce pătrunzi în „inima” curții, îi găsești și „sufletul”. Grădina nou amenajată este o adevărată încântare pentru simțuri, iar parfumul delicat al florilor îți înseninează trăirea. Oriunde te uiți, vezi multă viață. Unele flori acum îmbobocesc, altele sunt deja înflorite, iar frunzele copacilor tineri se lasă dezmierdate de razele soarelui și de adierea vântului. Dar nu în asta stă magia cea mare pe care acest loc știe să ți-o ofere, ci zecile de mânuțe care cu puțin ajutor de la oamenii mari au reușit să dea o eleganță aparte peisajului.
Laboratorul în aer liber este modul prin care elevii de la Școala din Sîmbăta au aflat despre transformările naturii, au analizat etapele de dezvoltare ale plantelor și importanța acestora pentru organism și mediu, dar „mai ales” copiii au avut ocazia să descopere bucuria lucrului făcut de propria mână. Iar munca de grădinărit făcută de ei le reamintește și atunci când sunt acasă despre lecțiile despre mediu din semestrul acesta.
Pentru noi ca școală însemnă foarte mult. Am reușit să amenajăm un spațiu unde practic nu era nimic, decât o pajiște. Am reușit să realizăm acest mini ecosistem superb. – Andrei Benchiș, profesor de biologie
Înainte de apariția laboratorului în aer liber, spațiul nu era decât o pajiște nefolosită de nimeni. Profesorii și copiii de la Școala Gimnazială din Sîmbăta au conceput acest ecosistem, cu gândul la copiii care vor păși pragul și care, de la o generație la alta, se vor putea bucura de un spectacol al naturii. A fost un proces continuu, în care grija față de mediul înconjurător a fost învățată mai ușor de către elevi, atunci când au lucrat pământul, parcurgând toți pașii de la plantarea unei semințe, până la îngrijirea acesteia.
Am încercat să-i antrenăm pe elevi în diferite activități cu scop practic. Să aplicăm cele învățate la clasă. Teoria să o aplicăm practic în acest spațiu verde amenajat pentru recreere. – Monica Bar, profesor de tehnologie
Datorită diversității de plante și a noilor activități desfășurate, elevii şi-au format deprinderi şi abilităţi practice, iar prin metoda observației și a experimentului şi-au consolidat informațiile suplimentare dobândite în cadrul orelor de biologie, chimie, ştiinţe ale naturii sau educaţie tehnologică. În timpul activităților, elevii au aplicat din lecțiile învățate la biologie. „A fost o muncă interdisciplinară”, spun profesorii. A fost puțină tehnologie, chimie, ba chiar și educație fizică, dacă ne uităm la pregătirile pe care le-au făcut pentru a putea planta semințele.
Implicarea tuturor, de la mic la mare, a redat școlii suflet. Acum în acest loc tinerii pot să stea să se relaxeze, să se joace sau chiar să participe la lecții în aer liber. Paula și Andreea, eleve ale școlii, confirmă inițiativa profesorilor de a amenaja spațiul în beneficiul elevilor.
Este ceva foarte frumos să avem un fel de parc la noi în școală. Avem un loc de recreere, putem să ne uităm la flori, avem un miros mult mai frumos. Mă simt mult mai bine că am putut să pun și eu mâna să realizăm acest spațiu. – Paula, clasa a V-a
Eu cred că acest proiect a făcut o schimbare radicală cu privire la aspectul curţii noastre. Totodată a fost şi o provocare: am colaborat între noi, am colaborat cu profesorii. A fost ceva nou, ceva diferit de ritmul normal al cursurilor. Am învăţat multe lucruri noi, ca de exemplu, de ce trandafirii mamei nu sunt plantaţi corect şi se usucă tot timpul. – Andreea Lidia Popa, clasa a VIII-a
,,Au fost bucuroși chiar și părinții și comunitatea locală. Au venit să ne aprecieze munca, am reușit să muncim în echipă. Au fost atât profesori chiar și părinți care au pus mâna și ne-au ajutat”, povestește profesoara de tehnologie.
Atât profesorii, cât şi elevii şcolii sunt de acord că acest proiect a reuşit cu succes să îmbine utilul cu plăcutul. Prin intermediul acestui proiect comun, al cadrelor didactice și al elevilor, au reuşit să facă orele de științe mult mai atrăgătoare, prin ateliere, experimente și activități care au trezit în permanență curiozitatea tuturor celor implicați.
Beneficiari: 116 de elevi cu vârste cuprinse între 11 și 14 ani
Echipa:
Finanțare: 3.000 lei
Activități: martie – iunie 2018