Timp de un semestru, grupuri de elevi de la Școala Gimnazială „Szacsvay Imre” din Oradea au învățat tainele științelor exacte cu ajutorul unui laborator viu, creat chiar în curtea școlii.
Ideea înfiinţării unui ,,laborator verde” a pornit de la o mare nevoie observată de profesori și de părinți: lipsa unui loc, unde elevii să poată pune în practică, să experimenteze și să cerceteze ce au învățat la ore. Profesorii și-au dat seama că germinarea unui bob de fasole sau recunoaşterea formelor de relief de pe hartă – activități pe care le fac la orele de biologie și geografie – nu sunt suficiente pentru a stârni interesul și creativitatea elevilor.
Proiectul ,,Geosera” a avut la bază ideea amenajării unei grădini educaționale chiar în curtea şcolii şi care să fie utilizată ca mijloc de cunoaştere și cercetare interdisciplinară a fenomenelor naturii, prin activităţi practice de geografie-biologie. În cadrul activităţilor de geografie, membrii echipei de mini-meteorologi au participat la un curs de formare la Centrul Știintific Agora din Debrecen şi la o excursie tematică de colecționare a rocilor reprezentative pentru mediul înconjurător. Au fost efectuate simulări ale diferitelor procese și fenomene geografice pentru însușirea mai ușoară a noțiunilor specifice disciplinei. Întorși acasă, în apropierea ,,laboratorului verde” a fost amplasată o căsuţă meteorologică ce le-a permis elevilor să monitorizeze zilnic temperatura aerului, umiditatea, viteza și direcția vântului. Astfel, echipa de lucru a efectuat un studiu asupra condiţiilor de mediu, care a avut menirea de a demonstra procesul de încălzire globală sesizat în ultimii ani, tragerea semnalului de alarmă pentru reducerea poluării în mediul urban și restabilirea atitudinii responsabile față de mediu.
Pe lângă aprofundarea cunoştinţelor despre natură, profesorii au vrut ca elevii să descopere și care sunt modalitățile prin care pot face agricultură ecologică. Astfel, ei au folosit compostul, ca îngrășământ natural, cât mai multă apă de ploaie şi lumină naturală, au construit elemente de structură a grădinii din materiale naturale și reciclabile și au înmulțit plantele prin prin butaşi sau polenizare artificială. Un element central al activităților a fost promovarea alimentaţiei sănătoase prin cultivarea plantelor medicinale, condimentare, alimentare, elevii descoperind astfel care sunt beneficiile acestora asupra organismului.
La începutul lunii iunie, toate aceste activităţi au fost prezentate în cadrul unui simpozion ştiinţific organizat în școală, la care au participat toate grupele de elevi implicate. Evenimentul a fost finalizat cu o premiere şi cu un moment artistic intitulat ”Povestea pădurii”, interpretat de elevii claselor a VI-a. Receptivitatea față de aceste tematici a fost crescută, copiii fiind captivaţi de tehnicile învățate și pe care le pot aplica în viaţa de zi cu zi. Proiectul a fost gândit pentru a uşura înţelegerea interconexiunii diverselor perspective ale fenomenelor mediului înconjurător şi pentru a le dezvolta elevilor abilităţi practice creative, abilităţi de documentare şi de comunicare. Datorită ambiţiei, a setei de cunoaştere şi a muncii lor, şcoala se bucură acum de noi experienţe, de noi instrumente, de noi parteneriate şi, nu în ultimul rând, de o gradină ecologică pentru studiu şi relaxare!
Răsare știința
Știința ne incită,
Fondul Știinţescu ne îndrumă!
Colectivul se implică,
De la mic la mare împreună,
am făcut şi acum o treabă bună.
În natură tot ce mişcă,
Se observă, se măsoară.
Echipamente noi ne ajută
prin invenţii şi cercetare
Să obţinem rezultate cât mai clare.
Suntem mândri şi voioşi
Noi, echipa de grădinari şi meteorologi.
Prin proiectul Geosera
De e iarnă, de e vară
Promovăm Practica, Știința şi Școala.
Articol scris de Kincs Grete, profesor de biologie