Isdrailă Veronica este profesor pentru învăţământul primar de peste 32 de ani. Ea crede că fiecare copil trebuie să-şi contureze un vis de devenire şi să-l urmeze cu fidelitate, iar profesorii au o mare responsabilitate în a-i ajuta să şi-l realizeze. Cu ajutorul domnului DE CE și a doamnei EXPLICAȚIE, Veronica împreună cu o echipă de profesori de la Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” îi vor purta pe elevi într-o fascinantă călătorie de decoperire a tainelor Universului.
› CUM A ÎNCEPUT TOTUL
Cum ați aflat de Fondul Științescu?
De Fondul Ştiinţescu am aflat de la d-na prof. Pazmany Nicoleta, preşedinte la Astroclub Meridian 0. Doamna profesoară ne pune la dispoziţie, cu generozitate, cărţi şi materiale necesare desfăşurării activităţilor la centrul de ştiinţe. Ba mai mult, de vreo opt ani, de când am avut privilegiul să o întâlnesc, este prezentă alături de noi şi de copiii din alternativa Step by Step la activităţi. În anul şcolar 2017-2018 am fost voluntar în proiectul finanțat de Ştiinţescu iniţiat de dumneaei, „Urmând tradiţia, spre noi orizonturi”. Ne-a încurajat să depunem şi noi o aplicaţie iar asta s-a şi întâmplat în anul şcolar 2018-2019.
Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?
M-am gândit să-i ajut pe copii să-şi contureze un vis de devenire pe care să-l urmeze, punându-le la dispoziţie materiale didactice diverse şi participând la activităţi care să-i ajute să-şi descopere talentele, înclinaţiile, dându-le independenţă în acţiune şi gândire. Şcoala românească are mare nevoie de dotări cu materiale didactice potrivite vremurilor în care trăim. Prin Fondul Ştiinţescu, noi, profesorii, putem să ne îndeplinim o parte din visul de a realiza activităţi atractive pentru copii, care să le lase „o impresie adâncă şi de durată”.
Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?
La început am identificat nevoia de a avea materiale didactice care să ne ajute în realizarea activităţilor la clasă. Aşa s-a născut ideea realizării proiectului. Am construit o echipă din cadrele didactice care predau în alternativa educaţională Step by Step. Ne propunem să realizăm activităţi prin care elevii să dobândească competenţe de lucru în grupuri cooperante, să realizeze 18 miniproiecte de explorare a mediului înconjurător şi de robotică. Le stimulăm curiozitatea punându-i să formuleze întrebări legate de temele abordate şi să caute răspunsurile la acestea; le oferim şi posibilitatea de a explora şi învăţa prin joc.
Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?
Titlul proiectului este „Viitor în ştiinţă, VIS de copil”. Visul de devenire al marilor oameni de ştiinţă s-a conturat încă din copilărie. În cazul acestora, imboldul care a declanşat pasiunea pentru ştiinţă l-a constituit un obiect (un telescop, o carte, o jucărie, o busolă) sau o persoană, o întâmplare. Au fost vizionari şi au schimbat lumea cu descoperirile lor. Dorim să-i motivăm pe elevii noştri să se gândească la ce vor să devină când vor fi mari. Fiecare copil are un vis, iar noi, profesorii, avem o mare responsabilitate în a-i ajuta să şi-l realizeze.
› PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE
Ce vă place la acest domeniu?
Îmi place că este un domeniu mereu proaspăt, plin de aplicaţii practice şi de experimente care ne ajută să înţelegem cum funcţionează lucrurile, dar şi de descoperiri care ne fac viaţa mai uşoară.
Ați avut, poate, un profesor care v-a încurajat?
Da, doamna prof. Pazmany Nicoleta este un model pentru mine şi îi sunt recunoscătoare pentru dăruirea cu care ne înconjoară şi ne explică tainele Universului.
Aveți vreun om de știință drept „erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?
Albert Einstein, nu se considera un geniu, ci mărturisea, plin de modestie: „sunt pur şi simplu curios”. Căuta mereu răspunsuri la întrebările pe care oamenii mari uitau să le mai pună după ce treceau de copilărie. Aprecia şcoala în care profesorii le inspirau elevilor respect, nu frică şi care erau abordaţi de copii cu întrebări şi probleme.
Ca om de ştiinţă recunoscut pe plan mondial, avea o bunăvoinţă deosebită pentru copiii din întreaga lume, le lăuda curiozitatea şi le răspundea cu respect la întrebările „pline de prospeţime despre viaţă” pe care aceştia i le adresau în scrisori. A înfruntat şi greutăţi de-a lungul vieţii. A fost un iubitor de pace şi este un model pentru tineri. Am aflat toate acestea citind cartea „Dragă profesore Einstein” scrisă de Alice Calaprice şi apărută la Editura Humanitas, în 2016.
De ce credeți că este util pentru copii să înțeleagă domeniul acesta științific; la ce le-ar putea folosi în viață?
Stephen Hawking, numit de colegii de şcoală „Einstein”, considera fizica „cheia secretă a Universului”. El spunea că „dacă ştii cum funcţionează Universul, îl controlezi într-un fel.” E important pentru copii să înţeleagă lumea în care trăiesc, să-şi pună întrebări despre cum aceasta funcţionează şi să caute răspunsuri. Să creeze obiecte care să funcţioneaze, să le perfecţioneze şi să fie mereu creativi! Să aibă o viaţă demnă şi un viitor aşa cum şi-l doresc, poate chiar în ştiinţă!
Proiect finanţat de Romanian American Foundation, susținut de Federația Fundațiilor Comunitare din România și implementat la nivel local de Fundaţia Comunitară Oradea, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, UniCredit Bank, Fundația Elena Neagu, Celestica, Decitex RO, RER Vest, Faist Mekatronic, VPK Packaging, ADLO, Qubiz, Inteva Products, Nidec, Sema Express, AstorMueller Group, Bugatti.
Fotografii din timpul activităților se găsesc aici.