„Peţa în eprubetă” reloaded, 15-18 mai 2017, „Şcoala altfel”, clasele a VII-a C, D, E, aproximativ 80 de elevi, Liceul Onisifor Ghibu. Jurnal de câmpie. Şi de apă.
A fost ultima incursiune pe malurile Pârâului Peţa din proiectul nostru, „Peţa în eprubetă”. Un proiect sub semnul soarelui, al cerului senin. Aşa ne-au fost toate descinderile în atelierele noastre de chimie în aer liber. De parcă natura ne-ar zâmbi, ştiind că chimia noastră este bună, că încearcă să diagnosticheze, ca să caute apoi vindecare.
Şi iar ioni în apă, printre peştişori şi răţuşte, pe care echipamentele noastre îi cuantificau, iar noi, elevi şi profesori, nu puteam decât să luăm act de prezenţa lor şi să ne punem întrebări cu „De ce?”
De exemplu, de ce amoniul este în cantitate mai mare aici, în această zonă a Peţei? Făceam apel, atunci, la cunoştinţele despre sursele de ioni amoniu în apă şi, iată, nici nu terminam supoziţiile, că nasul nostru adulmeca un răspuns intuitiv, dar corect, în văzduh… Noi, cei care am fost la măsurători şi am încercat, ştim răspunsul. Cunoscătorii în ale chimiei îl ştiu şi ei. Cât despre alţii, să cerceteze…
Am măsurat, am făcut corelaţii între valorile indicatorilor şi realitatea biologică, geografică, de pe teren, am coborât chimia printre noi, între noi, din tabelul cu radicali chimici din a clasa a VII-a, în realitatea unei ape dragi nouă, a unei zile cu soare şi cu bună dispoziţie…
Mai aproape de viaţă, de căldura comunicării prieteneşti, între elevii-mentori din clasa a X-a şi colegii lor mai mici, între elevi şi profesori.
Chimia altfel, şcoala altfel…
Mulţumim, Fondul Ştiinţescu!
Prof. MIRELA ARDELEAN