Știință pentru viitorul meu
noiembrie 26, 2019

Pornită de la o discuție lângă coșurile de cumpărături, continuată cu „pași mici” alături de sponsori și voluntari inimoși, cu ceva peripeții nostime, călătoria educativă inițiată de doamna învățătoare Marioara Donca i-a plimbat pe elevii săi de clasa a III-a de la lumi minuscule descoperite la microscop la grandiosul Univers explorat cu telescopul. Finanțat prin Științescu Oradea, proiectul ”Cu pași mici spre descoperiri mari” i-a făcut pe copii să exclame: „Eu aștept cu sufletul la gură să văd ce o să facem până în ultima zi de ȘTIINȚESCU.”

 

Desfășurătorul proiectului:

Februarie

  • Corpuri – proprietăți.

Elevii au experimenta trecerea apei în toate cele trei stări de agregare, observând transformările apei, precum și legătura dintre mărimea suprafeței lichidului și viteza de evaporare. Au realizat, în laborator, „circuitul apei în natură”.

  • Plutirea corpurilor în apă

Elevii  au observat plutirea/ scufundarea corpurilor în apă, precum și forța care acționează de jos în sus asupra corpului scufundat într-un lichid.

 

Martie

  • Descompunerea apei în elemente chimice

Elevii  au observat modul în care apa se descompune în elemente chimice, cu ajutorul kit-ului pentru studiul electrolizei.

  • Schimbări ale caracteristicilor corpurilor și materialelor

Elevii au realizat diverse amestecuri, urmărind dizolvarea acestora în apă, în condiții diverse de temperatură.

  • Separarea substanțelor din amestecuri

Elevii au realizat diverse amestecuri, iar apoi au încercat să le separe prin diverse procedee: filtrare, decantare sau cristalizare.

  • Ardere, ruginire, putrezire, alterare, coacere

Elevii au lăsat diverse alimente în mediu deschis, observând transformările pe care le suferă. Alte materiale le-au supus arderii sau coacerii, observând astfel transformările acestora. Au lăsat diverse obiecte din fier în condiții diverse de umiditate pentru a constata efectele ruginirii asupra lor.

 

Aprilie

  • Energie – surse și efecte, transferul de căldură între obiecte

Elevii au experimentat transferul de căldură dintre obiecte, precum și influența culorii asupra temperaturii corpurilor.

  • Curent electric -lumină / circuite electrice simple

Elevii au realizat circuite electrice simple și au observat conductorii și izolatorii electrici.

 

Mai

  • Curent electric – lumină / surse de lumină

Elevii au aflat despre sursele de lumină, observând influența filtrelor colorate.

  • Lumină / fenomene comune care implică lumina (umbra, curcubeul, culorile,  vizibilitatea corpurilor)

Elevii au observat transparența corpurilor, formarea umbrei, vizibilitatea culorilor curcubeului, precum și obținerea culorilor curcubeului din cele trei culori principale.

  • Pământul în Sistemul Solar – modificările vremii observate la propria stație meteo

Elevii au observat modificările vremii de-a lungul anotimpului iarna, primăvara și vara.

  • Combinația perfectă: joacă și știință, construirea unor roboței

Elevii au construit roboței pe care i-au ghidat prin intermediul calculatorului.

 

Iunie

  • Diseminarea proiectului, prezentarea materialelor și experimentelor realizate

Elevii au prezentat în cadrul întâlnirii cu părinții și alți invitați ceea ce-au lucrat de-a lungul proiectului, împărțășind gânduri, emoții, planuri de viitor.

 

 

Cine a participat la ateliere: 96 de copii cu vârste cuprise între 7 și 11 ani

 

Cine a creat proiectul: Donca Mărioara

 

Finanțare: 5.700 lei

 

Fotografii din timpul activităților: https://www.facebook.com/pg/stiintescuoradea/photos/?tab=album&album_id=873025446400631

 

Când au avut loc atelierele: februarie – iunie 2019