Pornită de la o discuție lângă coșurile de cumpărături, continuată cu „pași mici” alături de sponsori și voluntari inimoși, cu ceva peripeții nostime, călătoria educativă inițiată de doamna învățătoare Marioara Donca i-a plimbat pe elevii săi de clasa a III-a de la lumi minuscule descoperite la microscop la grandiosul Univers explorat cu telescopul. Finanțat prin Științescu Oradea, proiectul ”Cu pași mici spre descoperiri mari” i-a făcut pe copii să exclame: „Eu aștept cu sufletul la gură să văd ce o să facem până în ultima zi de ȘTIINȚESCU.”
Desfășurătorul proiectului:
Februarie
Elevii au experimenta trecerea apei în toate cele trei stări de agregare, observând transformările apei, precum și legătura dintre mărimea suprafeței lichidului și viteza de evaporare. Au realizat, în laborator, „circuitul apei în natură”.
Elevii au observat plutirea/ scufundarea corpurilor în apă, precum și forța care acționează de jos în sus asupra corpului scufundat într-un lichid.
Martie
Elevii au observat modul în care apa se descompune în elemente chimice, cu ajutorul kit-ului pentru studiul electrolizei.
Elevii au realizat diverse amestecuri, urmărind dizolvarea acestora în apă, în condiții diverse de temperatură.
Elevii au realizat diverse amestecuri, iar apoi au încercat să le separe prin diverse procedee: filtrare, decantare sau cristalizare.
Elevii au lăsat diverse alimente în mediu deschis, observând transformările pe care le suferă. Alte materiale le-au supus arderii sau coacerii, observând astfel transformările acestora. Au lăsat diverse obiecte din fier în condiții diverse de umiditate pentru a constata efectele ruginirii asupra lor.
Aprilie
Elevii au experimentat transferul de căldură dintre obiecte, precum și influența culorii asupra temperaturii corpurilor.
Elevii au realizat circuite electrice simple și au observat conductorii și izolatorii electrici.
Mai
Elevii au aflat despre sursele de lumină, observând influența filtrelor colorate.
Elevii au observat transparența corpurilor, formarea umbrei, vizibilitatea culorilor curcubeului, precum și obținerea culorilor curcubeului din cele trei culori principale.
Elevii au observat modificările vremii de-a lungul anotimpului iarna, primăvara și vara.
Elevii au construit roboței pe care i-au ghidat prin intermediul calculatorului.
Iunie
Elevii au prezentat în cadrul întâlnirii cu părinții și alți invitați ceea ce-au lucrat de-a lungul proiectului, împărțășind gânduri, emoții, planuri de viitor.
Cine a participat la ateliere: 96 de copii cu vârste cuprise între 7 și 11 ani
Cine a creat proiectul: Donca Mărioara
Finanțare: 5.700 lei
Fotografii din timpul activităților: https://www.facebook.com/pg/stiintescuoradea/photos/?tab=album&album_id=873025446400631
Când au avut loc atelierele: februarie – iunie 2019