Pentru Viorel Muscaș, profesor de informatică în cadrul Liceului Teoretic „Aurel Lazăr”, domeniul roboticii este unul destul de nou. O demonstrație de robotică realizată cu ocazia unui cerc pedagogic i-a stârnit interesul, iar acesta a fost momentul în care s-a hotărât să exploreze mai mult acest subiect. A participat vara trecută la proiectul „Predau Viitor”, primul accelerator în predarea informaticii din România, iar mai apoi în toamnă a organizat două evenimente în cadrul „Meet and Code”. Acum, reușind să câștige o finanțare prin Fondul Științescu, vrea să ducă totul la un alt nivel și își dorește să dezvolte activitățile clubului de robotică din cadrul școlii în care predă.
Desfășurătorul proiectului:
Ianuarie – Februarie
- Înființarea Clubului de Robotică și IT, stabilirea membrilor și a responsabilităților, alegerea denumirii și a logoului;
- A fost prezentat limbajul engine-ului din GameMaker Studio (limbajul GMS) , asociindu-l cu limbajul C++ cu funcții “speciale”;
- Echipa Robotics Challenge din cadrul Departamentului de Mecatronică de la Universitatea din Oradea a susținut o prezentare deosebit de interesantă și interactivă în cadrul liceului, prilej cu care s-a semnat un protocol de colaborare.
Martie – Aprilie
- A fost prezentat modul de funcționare a senzorului ultrasonic de distanță;
- A fost realizat un joc de lumini de tip semafor ce controlează un număr de 8 LEDuri;
- Folosind senzorul de umiditate și temperatură (DHT) s-a scris un program ce afișează pe ecran valorile acestor mărimi din mediul ambiant, un termometru digital;
- Totodată, cu această ocazie, a fost invitat un fost elev, actualmente student la IT, pentru a le vorbi elevilor mai multe despre acest domeniu;
- Folosind senzorul ultrasonic, cu care elevii erau deja familiarizați, s-a realizat un mini-radar (ruleta electornică);
- Mai mulți elevi de clasa a 9-a au conlucrat la realizarea unui mini-dicționar de termeni din domeniul roboticii – alfabetul RoboCODE;
- S-au făcut primii pași în programarea pe platforma microBit;
- Am realizat un mini-proiect ce implică utilizarea afișajului LCD;
Mai
- Au făcut experimente cu senzorul de umiditate și temperatură (DHT) și cu senzorul ultrasonic șia fost prezentat un robot de tip line-follower;
- Au realizat un hub de informații care prin utilizarea unor senzori (temperatură, umiditate, distanță) a oferit multiple informații din mediul înconjurător;
- Echipa clubului de robotică a participat cu un stand expozițional la Biblioteca Județeană, în cadrul Târgului de Știință Biblio -Tech 2019;
Iunie
- Elevii de clasa a IX-a au proiectat jocul Computeropoly;
- Participanții clubului au testat un cititor de carduri;
- S-a prezentat un robot “hand-made” care evită obstacolele;
Cine a participat la ateliere: 20 de elevi cu vârste cuprise între 14 și 18 ani de la Liceul Teoretic „Aurel Lazăr”
Cine a creat proiectul: Viorel Muscaș
Finanțare: 3.000 lei
Fotografii din timpul activităților: https://www.facebook.com/pg/stiintescuoradea/photos/?tab=album&album_id=805106119859231
Când au avut loc atelierele: ianuarie – iunie 2019