Marian Chirilă – Tech Kids
ianuarie 25, 2019

Marian Chirilă, profesor inginer în cadrul Liceului Tehnologic Nr.1 Suplacu de Barcău, pasionat de robotică, electronică și automatizări, este mentor în programul Științescu Oradea 3.0 aplicând cu proiectul Tech Kids, prin care vrea să-i familiarizeze pe copii cu tehnologia de tipărire 3D. 

 

 

 

 

› CUM A ÎNCEPUT TOTUL

 

Cum ai aflat de Fondul Științescu?

 

Colegele mele, Brîndușa Chira și Olimpia Dragoș au avut un proiect câștigător la Bursa Talentelor în anul 2017. Încurajate să aplice și la Fondul Științescu, m-au convins să formăm o echipă. Eu la rândul meu am desfășurat diferite activități extrașcolare cu elevii de liceu împreună cu care am realizat mai multe proiecte practice.

 

 

Am cerut mai multe detalii despre program și am rămas înțeleși să ne anunțăm unul pe altul când aflăm noi detalii, ceea ce s-a întâmplat în septembrie 2018 când am văzut pe site-ul programului calendarul desfășurat și după câteva consfătuiri ne-am hotărât să aplicăm. Tot ce a mai rămas de făcut era să ne facem planul de proiect și să aplicăm. Eu le-am mărturisit că am o mare dorință: să fac împreună cu elevii mei un braț robotic pe 6 axe. Le-am prezentat câteva video-uri pe Youtube cu brațul robotic și acesta a rămas tema de proiect.

 

Cum ți-a venit ideea cu care ai aplicat?

 

În vacanța de vară, cercetând diferite proiecte pe Youtube am descoperit un film cu un braț robotic pe 6 axe, în care erau prezentate și modalitățile de realizare, lucru care m-a impresionat. Am trimis link-ul către doi elevi de la școala în care predau și le-am zis că dacă am avea posibilitate materială mi-aș dori să-l facem și noi.

 

Ai formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ai avut și alte idei? Cum te-ai hotărât asupra celei cu care ai aplicat?

 

Inițial am formulat două proiecte cu care am și aplicat pentru finanțare, însă în urma interviului de selecție a proiectelor, am decis să rămânem în concurs doar cu Tech Kids, deoarece celălalt proiect era mai susceptibil în a-și atinge obiectivele propuse. În afară de buget, proiectul a rămas așa cum l-am conceput de la început.

 

Cum ți-a venit ideea de titlu? Ai avut și alte variante? Dacă da, cum ai ales?

 

Ideea de Tech Kids a venit de la clubul național Kids in Tech în cadrul căruia avem o convenție de parteneriat din 2017. Așa ne-am venit ideea să adunăm mai mulți elevi și să pornim un club de robotică în școală.

 

› PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

 

Cum ai ajuns pasionat de acest domeniu științific?

 

Pe parcursul facultății am început să realizez diferite proiecte hardware de electronică și control bazate pe microcontrolere care mi-au stârnit curiozitatea și m-au atras încetul cu încetul. Am participat în 2015 și 2018 la Concursul Internațional de proiecte informatice INFOMATRIX, obținând medalia de argint la categoria Hardware Control cu proiectul „Sauna control’’, respectiv mențiune la categoria Robotică (Line Follower) cu proiectul „Guster”.

 

Ai avut, poate, un profesor care te-a încurajat? Un părinte? Un prieten?

 

Au fost și momente de sprijin și apreciere din partea câtorva profesori din facultate, precum și încurajările unui bun prieten.

 

Ce îți place la acest domeniu?

 

Încă din liceu am fost pasionat atât de procesele fizice, cât și de matematică și informatică, iar acum, prin apariția atâtor sisteme și module tehnologice, controlul automat și programabil este la îndemâna oricui.

 

Ai vreun om de știință drept “erou”; unul care să te fi inspirat? Dacă da, de ce?

 

Un om care și-a lăsat amprenta asupra mea a fost prof. univ. Mircea Vlăduțiu, profesor de Arhitectura și Ingineria Calculatoarelor la catedra de Calculatoare din cadrul Universității Politehnica Timișoara, un om care m-a impresionat prin caracterul și devotamentul său.

 

De ce credeți că este util pentru copii să înțeleagă domeniul acesta științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

 

Prin informatizarea și automatizarea la scară largă a sistemelor fizice de comandă și control la nivel mondial tehnologia a devenit parte integrantă  în viața de zi cu zi, fapt ce conferă tinerilor cunoscători ai acesteia capacitatea să deslușească și să anticipeze drumul progresului în viitorul mai puțin apropiat sau mai îndepărtat.

 

 

Proiect finanţat de Romanian American Foundation, susținut de Federația Fundațiilor Comunitare din România și implementat la nivel local de Fundaţia Comunitară Oradea, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, UniCredit Bank, Fundația Elena Neagu, Celestica, Decitex RO, RER Vest, Faist Mekatronic, VPK Packaging, ADLO, Qubiz, Inteva Products, Nidec, Sema Express, AstorMueller Group, Bugatti.