Daniela Tütös – Învață să vezi lumea cu ochi de fotograf
ianuarie 30, 2019

Încurajează, inspiră și conectează oamenii într-o mișcare socială pozitivă, din dragoste pentru elevii ei. Ea este Daniela Tütös, director la Școala Primară Creștină ProRoma din Tinca, aflată într-o misiune pe termen nedeterminat de a conecta copiii cu opțiunile lor de viitor. Ca mentor Științescu, prin proiectul „Învață să vezi lumea prin ochi de fotograf” vrea să le trezească elevilor interesul pentru arta fotografică și producția artistică, explorând relația sensibilă dintre digital și emoție, virtual și percepție, tehnologic și uman.

 

 

› CUM A ÎNCEPUT TOTUL

 

Cum ai aflat de Fondul Științescu?

 

Am aflat despre Fondul Știintescu în 2017 din mediul online, când eram în căutarea unor  finanțări care să susțină proiectele pe care le gândim pentru școală. Atunci am și aplicat pentru prima dată. Proiectul cu care am aplicat nu s-a pliat pe obiectivele programului, drept urmare a fost respins. Am fost totuși îndrumată să aplic cu același proiect la Bursa Talentelor, un alt program de finanțare al Fundației Comunitare Oradea, unde am și câștigat un grant în valoare de 4420 lei.

 

 

Cum ți-a venit ideea cu care ai aplicat?

 

Succesul proiectului „Asumarea identității rome prin fotografie”, în cadrul căruia am prezentat comunitatea romilor din perspectiva copiilor, ne-a dat aripi. În urma acestei experiențe, am văzut în Fundația Comunitară Oradea un partener strategic, serios, care susține inovația în educație și astfel am decis să extindem activitățile proiectului precedent. Ne-am propus să le oferim copiilor o versiune mai aprofundată a acestui domeniu, să-i învățăm să facă fotografii la un alt nivel și „de ce nu” să le stârnim interesul pentru această artă care poate deveni și profesie.

 

 

Ai formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ai avut și alte idei? Cum te-ai hotărât asupra celei cu care ai aplicat?

 

În acest an, a ieșit din prima. Am fost motivați de implementarea proiectului finanțat prin programul „Bursa Talentelor” și continuarea lui pe termen mediu și lung, în cadrul programelor de educație alternativă derulate în școala noastră. Cel mai stimulativ lucru cred că a fost să vedem pasiunea pe care copiii au manifestat-o față de fotografie, imagine, calculatoare, tehnologie.

 

Cum ți-a venit ideea de titlu? Ai avut și alte variante? Dacă da, cum ai ales?

 

De fiecare dată, când gândesc o activitate pentru copii, încerc să gândesc din perspectiva lor, să intru în pielea lor, să încerc să trăiesc ceea ce ei trăiesc și astfel să asigur succesul activităților pentru ei. Titlul proiectul exact acest aspect îl subliniază. Copiii percep lumea diferit față de noi adulții, inocența și bucuria lor se poate surprinde lăsându-i să se manifeste liber. Consider că adevăratele intervenții pentru copii se pot realiza doar atunci când încercăm să înțelegem lumea așa cum ei o percep, implicându-i în mod direct în tot procesul.

 

 

› PASIUNEA PENTRU SIIINȚE

 

Cum ai ajuns pasionată de acest domeniu științific?

 

Eu am fost molipsită de copii. I-am văzut cât sunt de pasionați de fotografie și tehnologie. Eu sunt doar umărul pe care ei se pot sprijini, eu identific doar sursele prin care se pot îndeplini visele lor, pasiunile lor. Nu sunt specialist în domeniu, însă pot atrage specialiști care să lucreze cu copiii. Eu nu dețin informația, dar știu să o găsesc și să o pun la dispoziția copiilor.

 

Ai avut, poate, un profesor care te-a încurajat? Un părinte? Un prieten?

 

Cei care m-au încurajat au fost colegii mei, care au sprijinit aceste inițiative, care s-au implicat și până acum. Împreună cu ei știu că acest proiect poate avea un real succes.

 

Ce îți place la acest domeniu?

 

Îmi plac imaginile care pot exprima emoții, bucurii, pot surprinde realitatea așa cum este, pot spune o poveste a unui copil, a familiei sau a comunității și prin care putem sensibiliza factorii de decizie pentru ca aceștia să gândească măsuri concrete de intervenție pentru a face viața copiilor mai bună, mai frumoasă, mai demnă. Un alt lucru care mi se pare extrem de important este crearea de contexte în care curiozitatea copiilor este satisfăcută, contexte în care copiii pot învăța și altceva decât materiile obligatorii din curriculum. Copiii pot învăța prin experiență și pot demonstra celor din jur cât sunt ei de inteligenți și valoroși.

 

Ai vreun om de știință drept „erou”; unul care să te fi inspirat? Dacă da, de ce?

 

Mie îmi place să întâlnesc oameni pasionați de profesia lor, oameni care reușesc să surprindă realitatea, așa cum o văd și eu. Unul dintre oamenii care m-au inspirat este Remus Toderici , voluntarul nostru de nădejde. Mi-a plăcut să-l văd în comunitate, mi-a plăcut să-l văd cum îi învață pe copii să facă fotografii.

 

De ce crezi că este util pentru copii să înțeleagă domeniul acesta științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

 

În laboratorul de fotografie pe care îl vom organiza prin proiect, elevii vor avea ocazia să descopere tainele artei fotografice, să se familiarizeze cu programele de design grafic și editare foto utilizând metode de învățare interactive și interdisciplinare cu scopul de a le stârni interesul pentru alte activități decât cele cu care sunt ei obișnuiți în viața de zi cu zi. Toate activitățile de învățare vor fi îmbinate cu activități practice prin care copiii vor descoperi lumea din jurul lor într-un mod practic și ludic. De asemenea, copiii vor învăța cum să aplice informațiile teoritice în viața reală. Copiii vor învăța că fotograful este un profesionist care se poate susține financiar din această activitate. Astfel, credem că vor reuși să le schimbăm puțin perspectiva în ceea ce privește orientarea în carieră. Prin acest proiect, copiii vor descoperi că arta fotografică este o știintă interesantă și incitantă, că lumea imaginilor este o lume plină de emoții și fascinantă care merită sa fie descoperită, studiată, aprofundată și poate deveni o meserie de viitor pentru ei.

 

 

Proiect finanţat de Romanian American Foundation, susținut de Federația Fundațiilor Comunitare din România și implementat la nivel local de Fundaţia Comunitară Oradea, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, UniCredit Bank, Fundația Elena Neagu, Celestica, Decitex RO, RER Vest, Faist Mekatronic, VPK Packaging, ADLO, Qubiz, Inteva Products, Nidec, Sema Express, AstorMueller Group, Bugatti.