Alex Trandafir este elev în clasa a XI-a la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” și e pasionat de meteorologie. Pentru al treilea an consecutiv este mentor în cadrul unui proiect finanțat de Fondul Științescu Oradea, unde îi va învăța pe cei mici să iubească natura, să fie curioși și să reducă distanța între ei și nori.
› CUM A ÎNCEPUT TOTUL
Cum ai aflat de Fondul Științescu?
Am aflat de Științescu în clasa a 9-a cu ajutorul dirigintei mele, Daniela Berchez. Atunci am participat pentru prima oară în calitate de mentor în proiectul dumneaei (Gojdiștiința), proiect care era centrat exact pe cea mai mare pasiune a mea: meteorologia. Așa am putut observa că activitățile practice îi stimulează mai mult pe colegii mei și mi-am putut face o idee despre nivelul interesului pentru vreme în rândul generației mele. Am fost plăcut surprins să aflu câți pasionați și interesați existau în școala mea, dar în același timp, urmărind evoluția furtunii violente din septembrie 2017, mi-am dat seama că suntem destul de nepregătiți în caz de evenimente meteorologice majore.
De aici mi-a venit ideea să aplic și eu la Științescu cu un proiect care să se axeze pe cunoașterea, experimentarea și anticiparea naturii, a vremii. Inițial, am vrut să transpun ideea sub forma unei cărți – un ghid pentru cunoașterea meterologiei la îndemâna oricui. Mi-am amintit apoi de entuziasmul colegilor mei din timpul atelierelor Gojdiștiința și de acolo ideea a degenerat într-un proiect practic, Thunder Generation, bazat pe educația STEM. Pentru formularea aplicației m-am consultat cu mai multe persoane, printre care meteorologi, dar mai ales cu doamna mea dirigintă, pentru a mă îndruma. Ulterior mi-am format o echipă de voluntari de încredere cu ajutorul cărorar am scris proiectul, iar într-un final am depus aplicația.
Cum ți-a venit ideea cu care ai aplicat?
Întotdeauna am fost un mare fan al vremii și al naturii. Pasiunea mea a fost alimentată de furtuna din septembrie 2017, în urma căreia am primit un semnal de alarmă referitor la pregătirea noastră și la înțelegerea fenomenelor meterologice. Am realizat că trebuie formată o nouă generație de tineri care să poată schimba în viitor felul în care ne vom raporta la o calamitate naturală. Și, bineînțeles, am fost inluențat de faptul că îmi place enorm să lucrez cu copiii și să simt momentul acela când și în ei se aprinde acea sclipire, pasiunea.
Ai formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ai avut și alte idei? Cum te-ai hotărât asupra celei cu care ai aplicat?
Aplicația s-a modificat foarte puțin, am adăugat doar câteva experimente în plus. De la început am avut în plan să organizez trei tipuri de ateliere: STEM, „Ce facem în caz de…” și „Face2Face cu natura”. Mi se pare cea mai bună combinație de a cunoaște un teritoriu complet nou, învățând și experimentând bilateral.
Cum ți-a venit ideea de titlu? Ai avut și alte variante? Dacă da, cum ai ales?
Titlul proiectului mi-a venit pe moment, pur și simplu gândindu-mă la ceea ce înseamnă proiectul. Am folosit un joc de cuvinte în care „thunder” reprezintă traducerea din limba engleză a cuvântului „tunet”, unul din simbolurile principale ale naturii, ale meteorologiei și care semnifică totodată experimentul și forța pasiunii juvenile. „Generation” înseamnă „generație” și îi reprezintă pe beneficiarii proiectului, generația tânără și totodată viitorul.
› PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE
Cum ai ajuns pasionat de acest domeniu științific?
În copilărie mă fascinau mereu furtunile, puterea pe are o aveau. Ajuns în clasa a 5-a, am avut prilejul să fiu martorul unei tornade formate chiar lângă casa mea, deaspura stațiunii Băile Felix. Acest eveniment mi-a întărit pasiunea și curiozitatea față de acest domeniu, așa că am hotărât să caut cărți și surse de unde să pot învăța și cunoaște ce a dus la formarea acelei tornade. Am învățat tipurile de nori, tipurile de furtuni și în scurt timp am găsit pe o rețea de socializare un grup de pasionați de vreme, fapt care m-a entuziasmat și mai mult. Din 2015 am început activitatea de analizare și prognozare a fenomenelor meteorologice severe pe pagina de Facebook „West Storm Romania”, unde am avut parte de laude din partea oamenilor care mă urmăreau, dar și de critici constructive din partea unor experți, cu ajutorul cărora am reușit să aprofundez acest domeniu.
Ai avut, poate, un profesor care te-a încurajat? Un părinte? Un prieten?
Am avut. Cel mai mare impact pozitiv l-a avut diriginta și profesoara mea de fizică, Daniela Berchez. Ea m-a ajutat să îmi dezvolt pasiunea și să intru în contact cu persoane care să mă ajute să o împărtașesc și altora. Și bineînțeles, părinții. M-au susținut mereu în tot ceea ce am făcut. Nu voi uita cadoul pe care l-am primit de Crăciun la vârsta de 12 ani, o stație meteo profesională.
Ce îți place la acest domeniu?
Totul. Dinamica vremii, puterea ei, dar mai ales frumusețea ei. Este ceva extraordinar modul în care se formează o furtună și, cel puțin pentru mine, tunetul este un sunet divin.
Ai vreun om de știință drept „erou”; unul care să te fi inspirat? Dacă da, de ce?
Nu cred că am avut vreodată un „erou”. Eroii mei în ceea ce privește acest domeniu, au fost mereu vânătorii de furtuni, pe care îi urmăream săptămânal pe National Geography, Discovery sau Youtube.
De ce crezi că este util pentru tinerii ca tine sau mai mici ca tine să înțeleagă domeniul acesta științific; la ce le-ar putea folosi în viață?
Vremea ne înconjoară mereu…atunci când vrem să ieșim afară și plouă ori e caniculă, atunci când stăm în casă și brusc ne doare capul din cauza schimbării bruște de presiune, atunci când suntem la iarbă verde și cerul se înnegrește în câteva minute. Vremea este pretutindeni. De aceea este foarte important să învățăm să conviențuim cu ea într-un mod benefic nouă. Să știm să anticipăm când va ploua, astfel încât vremea să nu fie o piedică în programul nostru săptămânal, să știm ce se întamplă atunci când bolta cerească este luminată de un joc sprinten de firișoare albe, și mai ales, să știm cum să supraviețuim în momente critice, când natura iese de sub control. Toate acestea pot fi duse la împlinire printr-o antrenare a noii generații, dar mai ales prin a le stârni pasiunea tinerilor. Orice idee mareață s-a născut din pasiune. Și să nu uităm de cariera acestora.. cine știe, poate unii vor dori să lucreze în aviație, unde meteorologia este blatul zobrurilor:)
Proiect finanţat de Romanian American Foundation, susținut de Federația Fundațiilor Comunitare din România și implementat la nivel local de Fundaţia Comunitară Oradea, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, UniCredit Bank, Fundația Elena Neagu, Celestica, Decitex RO, RER Vest, Faist Mekatronic, VPK Packaging, ADLO, Qubiz, Inteva Products, Nidec, Sema Express, AstorMueller Group, Bugatti.