Alex Slavoia a obținut anul trecut medalia de argint la Olimpiada Internațională de Științe din Thailanda. Alex este elev în clasa a 10-a la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” și mentor prin programul Fondul Științescu Oradea, la care a aplicat pentru finanțare pentru că își dorește să crească interesul elevilor orădeni pentru științele aplicate, printr-o abordare nouă.
› CUM A ÎNCEPUT TOTUL
Cum ai aflat de Fondul Științescu Oradea?
De Fondul Științescu am aflat încă de la prima ediție desfășurată la Oradea datorită proiectelor finanțate și desfășurate în C.N. Emanuil Gojdu; la activitățile unora dintre acestea fiind participant.
Anul trecut, un bun prieten, Andrei Bădulescu, acum student la medicină, a coordonat un proiect finanțat de Fondul Științescu, în domeniul chimiei: „Chem4Fun”. Văzând impactul proiectului dar și sprijinul primit din partea profesorilor și conducerii liceului în care învăț, mi-am propus să particip și eu cu un proiect în acest an; în vacanța de vară chiar am făcut un mic sondaj între colegii mei referitor la ce proiecte ar fi atractive pentru ei.
La finele anului trecut am urmărit anunțurile din presă și din mediul online referitoare la noua perioadă de aplicații pentru anul 2019 și după ce s-a lansat perioada de depuneri de proiecte am realizat o schiță de proiect împreună cu colegul de bancă, Vlad Iliescu. Apoi echipa s-a mărit cu alți colegi ce au o bună expertiză în diferite domenii STEM: Vlad Iova – chimie și fizică, Rareș Blidar – chimie și biologie, Florin Sabău – informatică și robotică. În realizarea și implementarea proiectului vom fi coordonați de doamnele profesoare Anița Luncan și Andreea Erdeli.
Cum ți-a venit ideea cu care ai aplicat?
Ideea proiectului a apărut relativ simplu. Am pornit de la definiția acronimului STEM (stiință, tehnologie, inginerie si matematică) și mi-am dat seama că mulți dintre colegii mei sunt pasionați de aceste domenii aflate la confluența dintre fizică, chimie, biologie, informatică și matematică. Dovada pasiunii lor este aceea că toți au participat și au obținut, în ultimul an, premii și mențiuni la fazele finale ale Olimipadelor Școlare. Așa a apărut echipa de proiect, le-am prezentat ideea și toți au acceptat de cum le-am propus să formăm o echipă și împreună să depunem un proiect prin care să le arătăm colegilor noștri cât de frumoase și de interesante sunt aceste științe.
Ai formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ai avut și alte idei? Cum te-ai hotărât asupra celei cu care ai aplicat?
În linii mari, ideea s-a păstrat. Față de varianta inițială, aceea de a avea un proiect prin care să realizăm cele mai interesante experimente din diferite domenii (fizică, chimie, biologie) în urma discuțiilor ne-am dat seama că ar fi mult mai atractiv să propunem un proiect cu o finalitate clară, în timpul căruia participanții la proiect nu doar să asiste la demonstrații de reacții chimie ci să fie nevoiți să se organizeze și să realizeze singuri toate experimentele necesare pentru a ajunge la un anumit scop.
Așa am ajuns la ideea de a realiza o cercetare asupra apei râului Crișul Repede, cercetare ce presupune preluarea de probe, analize chimice fizice și biologice ale apei și realizarea unui raport complet. Ideea a mers mai departe căci pentru realizarea scopului propus, ne vom organiza singuri, vom construi și programa un robot de colectare a probelor de apă comandat la distanță, vom organiza un laborator de chimie pentru titrări și determinări de substanțe străine cât și un laborator de microbiologie pentru determinarea unor eventuale infestări cu bacterii. Astfel, participanții la proiect vor avea oportunitatea de a se implica în unul sau mai multe dintre domeniile STEM: informatică, fizică, chimie, biologie sau robotică.
Cum ți-a venit ideea de titlu? Ai avut și alte variante? Dacă da, cum ai ales?
Titlul proiectului este ”GOJDU STEM CLUB”. Am ales acest nume deoarece cuprinde sintetic tot ceea ce reprezentăm: Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, domeniile STEM și faptul că dorim sa fim un club de stiințe a cărui funcționare să nu se încheie odată cu acest prim proiect.
Sperăm că din moment ce bazele sunt puse, clubul de științe va deveni o constantă în cadrul celui mai important liceu din Oradea. Principiul de funcționare este simplu: colegii mai mari ajută colegii mai mici în realizarea primilor pași în domeniile STEM.
› PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE
Cum ai ajuns pasionat de acest domeniu științific?
Ca să glumesc, am ajuns pasionat de științe datorită faptului că părinții nu m-au certat de câte ori am stricat o jucărie ca să înțeleg modul de funcționare! Serios vorbind, probabil că totul a pornit de la enciclopediile copilăriei, pe care le citeam până le știam pe dinafară. Și de la răbdarea parinților de a-mi explica în detaliu orice neclaritate aveam.
Așa am realizat că pentru a înțelege lumea din jurul meu în complexitatea sa, este nevoie să studiezi mai multe domenii, să poți să analizezi o stare de fapt, un fenomen din diferite unghiuri de vedere. Și de aici până la interesul în matematică, fizică, chimie, bilogie sau informatică a fost decât un pas.
Ai avut, poate, un profesor care te-a încurajat? Un părinte? Un prieten?
În decursul timpului, am avut marea șansă de a avea profesori excepționali! Cu toții m-au ajutat, m-au încurajat și m-au ințeles atunci când reveneam de la concursuri sau de la loturile olimpice naționale și trebuia să recuperez materia parcursă.
Tuturor profesorilor mei le port o adâncă recunoștință însă profesorul de la care am învățat cel mai mult, atât din punct de vedere al științei cât mai ales din punct de vedere uman, al disponibilității de a face bine gratuit în jurul tâu, este doamna Anița Luncan, draga mea profesoară de chimie.
Ce îți place la acest domeniu?
Aceasta este cu adevărat o întrebare dificilă; cu un răspuns greu de exprimat în câteva cuvinte. Cred că cel mai mult mă fascinează în aceste domenii stiințifice faptul că mereu pot să descopăr lucruri noi, faptul că în fiecare zi viziunea asupra lumii îți este modificată și cu cât privești mai în interior și adâncești cercetarea, percepția realității din jurul tău se schimbă radical.
Ai vreun om de știință drept “erou”; unul care să te fi inspirat? Dacă da, de ce?
Nu am un ”erou” propriu-zis, însă consider că cel mai mare inventator al omenirii este Nikola Tesla, cel care a inventat curentului electric alternativ și de aici toate aplicațiile acestuia. Practic, oriunde vedeți ceva care funcționează cu electricitate, trebuie să stiți că acest lucru se datorează lui Nikola Tesla.
De ce crezi că este util pentru tinerii ca tine sau mai mici ca tine să înțeleagă domeniul acesta științific; la ce le-ar putea folosi în viață?
Consider că oricine trebuie să atingă un anumit nivel de cunoaștere în disciplinele științifice pentru a-și putea putea răspunde la întrebări simple asupra existenței umane sau a mediului în care trăim. Indiferent de profesia ulterioară, studiul în anii liceului a unor discipline ca și fizica, chimia, biologia, matematica sau informatica, formează o gândire logică în ceea ce privește cultura generală necesară în viața de zi cu zi.
Mai mult, având în vedere că progresul omenirii s-a făcut întotdeauna prin știință, consider că trebuie să fie cât mai mulți cei care își doresc să pună umărul pentru a trece la nivelul următor de dezvoltare sociotehnologică.
Până pe 15 aprilie, mentorii Gojdu STEM Club recrutează echipa care va efectua în această vară analize fizico-chimice ale Crișului Repede cu ajutorul unui robot proiectat chiar de ei.
Dacă ești interesat de biologie, fizică, chimie sau robotică, nu ezita și înscrie-te azi!
Numărul maxim de locuri: 50
Proiect finanţat de Romanian American Foundation, susținut de Federația Fundațiilor Comunitare din România și implementat la nivel local de Fundaţia Comunitară Oradea, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, UniCredit Bank, Fundația Elena Neagu, Celestica, Decitex RO, RER Vest, Faist Mekatronic, VPK Packaging, ADLO, Qubiz, Inteva Products, Nidec, Sema Express, AstorMueller Group, Bugatti.