Grete Kincs – APA de la A la Z
martie 28, 2019

Când pășești pe holurile Școlii Gimnaziale „Szacsvay Imre” din Oradea, alături de diplomele care împânzesc pereții, vezi cum generații  întregi de elevi și-au pus amprenta pe tot spațiul, transformându-l într-un album infinit de benzi desenate. Grete Kincs, profesoara de biologie, este una din arhitectele acestei minunății. Cu un entuziasm debordant, prin fiecare oră de biologie, misiunea ei este de a preda lecții de respect față de natură, iar sumedenia de planșe colorate, machete sau fotografii spun povestea planetei Pământ. Pasiunea ei pentru biologie și educație a determinat-o să devină pentru a doua oară mentor Științescu Oradea aplicând cu proiectul „Apa de la A la Z”  al cărui scop este de a evidenția importanța apei și de a trage un semnal de alarmă privind afectarea calității apei prin poluare.

 

 

 

 

Cu ocazia Zilei Mondiale a Apei, Grete împreună cu câțiva colegi, profesori de științe și informatică, au dedicat o întreagă săptămână elementului vital vieții, prin mobilizarea tuturor claselor gimnaziale în activități interdisciplinare și extracurriculare.

 

 

Mai întâi elevii au primit sarcina de a descoperi și de a colecta împreună informații despre apă, apoi prin organizarea unui seminar interactiv și-au prezentat observațiile, concluziile, părerile, expunând planșe și machete despre teme ca:

  • importanța ecologică și economică a apei;
  • recorduri în ceea ce privește frumusețea ecosistemelor acvatice din întreagă lume;
  • apa – mediul de viață pentru plante și animale;
  • sursele poluării ale apei;
  • soluții verzi pentru protecția apei.

 

Informarea a fost continuată cu accentuarea particularităților fizice și chimice ale apei prin organizarea unor workshopuri experimentale, adică „învățarea prin practică”. Sub mână lor, în cadrul atelierelor de creație, apa și-a manifestat toate abilitățile, fermecându-i prin culori, forme, mișcări și schimbări de stare. S-au realizat reprezentări grafice despre proporția apei în diverse alimente, hărți care simbolizau amprenta ecologică a diverselor țări în privința consumului de apă, schițe ale organelor umane cu conținutul lor de apă și simulări ale circuitului apei în natură. Au fost amenajate, de asemenea, acvarii comfortabile și atractive pentru peștișori.

 

Setea cunoașterii proprietăților, precum și a procedurilor de evaluare a calității apei în vederea prevenirii poluării ei, a fost împlinită printr-o vizită de cercetare la ABA Crișuri. În această instituție, copiilor le-au fost prezentate laboratoarele de chimie și biologie, precum și tehnicile prin care se identifică conținutul chimic și biologic al apei. Observând preparatele microscopice despre alge și macronevertebratele conservate, elevii au înțeles cât de importantă este prezența acestora în Criș, în indicarea sănătății apei. Colaborarea cu această instituție a continuat și prin implicarea voluntară a școlii la acțiunea de ecologizare a malului Crișului Repede.

 

„Experiența arată, că elevii și tinerii sunt deschiși în a accepta noutățile din domeniul cunoașterii și în a participa la activități noi. Copiii, mai apoi, își vor implica părintii și le vor transfera cunoașterea. Va fi învățată cooperarea și împărtășirea informațiilor cu toți cei implicați și va oferi copiilor o vedere mai largă asupra mediului înconjurător și a comunității”, ne-a mărturisit Grete.

 

De altfel, pe tot parcursul anului școlar, APA va rămâne simbolul școlii. Toate activitățile științifice, culturale și voluntare vor fi dedicate protecției și susținerii ei, sub egida proiectului intitulat „APA de la A la Z”, un proiect finanțat de Romanian American Foundation, susținut de Federația Fundațiilor Comunitare din România și implementat la nivel local de Fundaţia Comunitară Oradea, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, UniCredit Bank, Fundația Elena Neagu, Celestica, Decitex RO, RER Vest, Faist Mekatronic, VPK Packaging, ADLO, Qubiz, Inteva Products, Nidec, Sema Express, AstorMueller Group, Bugatti.