Știința step by step
iulie 31, 2018

Știința a devenit palpitantă, uimitoare și distractivă atunci când un picior de muscă, o bucată din scoarța de copac  sau epiderma unei cepe a fost mărită sub lentila microscopului, când copiii au practicat un altfel de pescuit cu puterea magneților sau când s-au transformat în artiști cântând la xilofonul de apă.

 

 

Activitățile de la centrele de științe sunt printre cele mai îndrăgite de copiii de la clasele Step by Step de la Liceul Greco-Catolic Iuliu Maniu. Acest lucru a fost constatat nu doar de educatorii micilor exploratori ci și de părinții lor, motiv pentru care și-au dorit să le ofere o experiență de neuitat. „Acest proiect ne-a adus mai aproape de părinți. A fost din nou un moment din acela când am reușit să unim și să facem parteneriatul acesta – părinți, copii și școală – dar mai puternic”, ne spune entuziasmată Monica Gașpar, una dintre coordonatoarele de proiect de la clasele pregătitoare.

 

Și pentru că ei se află încă în stadiul gândirii concrete, au nevoie de ceva concret cu care să lucreze. Așa cum doamna învățătoare, Maria Brisc, ne mărturisește, copiii „își doresc să pună mâna, să palpeze, să încerce, să miroase, să-și folosească toate cele cinci simțuri în activitatea lor”.

 

Astfel, a luat naștere inițiativa Asociației Pas cu Pas Oradea, care, într-o strânsă colaborarea cu un grup de doamne învățătoare, au început proiectul Știința step by step. Primul pas a fost achiziționarea de aparate și ustensile: microscoape, truse de chimie pentru elevi, module de sticlărie, kituri electrostatice, kituri calorimetre și schimbări de stări de agregare, kituri de măsurare a temperaturii/dilatării, kituri cu substanțe simple metale/nemetale, kituri de măsurare și interacțiuni forțe. Cu ajutorul lor, copiii puteau începe călătoria în științele exacte: de la interacțiunea cu ustensile speciale, până la observarea fenomenelor din natură și aplicarea lecțiilor în viața de zi cu zi.

 

Aceste materiale achiziționate au fost de un real folos în cadrul centrelor de științe, ajutându-i să-și deschidă mai largi orizonturile. „În momentul în care noi ne-am întâlnit: programul Științescu cu clasele step a fost acolo un BOOOM! Se pliază foarte bine cu noi”, adaugă Monica Gașpar. Peste 400 de elevi au avut acces și s-au bucurat de toate aceste materiale didactice, fiecare clasă lucrând la centrul de științe pe o anumită temă din domeniul științelor.

 

Ei nu știu de fapt ce însemnă „proiect Științescu”. Știu doar un singur lucru: „în fiecare joi, de la ora 10 până la ora 12, s-au bucurat la centrul de științe de niște experimente pe care le-au adorat”. Au fost încântați de microscoape, de ceea ce se vede la microscop, spre deosebire de ceea ce văd ei cu ochiul liber, de toate paharele și pipetele pe care le-au mânuit cu drag. „Eu cred că dintre ei chiar vor fi oameni de știință în viitor pentru că îi văd cum gândesc și cum încearcă. Ei au curaj! Și oamenii de știință au avut întotdeauna curaj”, încheie învățătoarea Maria Brisc.