Mini ecosistem – Laborator în aer liber
august 28, 2018

Pășind pe aleea îngustă a curții școlii deodată ți se deschide în față un spațiu ce oscilează între extreme. Influențat de o primă impresie ai senzația că e un spațiu nu prea prietenos cu zburdălnicia copiilor care îl populează, dar apoi pe măsură ce pătrunzi în „inima” curții îi găsești și „sufletul”. Grădina nou amenajată este o adevărată încântare pentru simțuri, iar parfumul delicat al florilor îți înseninează trăirea. Oriunde te uiți, vezi multă viață. Unele flori acum îmbobocesc, altele sunt deja înflorite, iar frunzele copacilor tineri se lasă dezmierdate de razele soarelui și de adierea vântului. Dar nu în asta stă magia cea mare pe care acest loc știe să ți-o ofere, ci zecile de mânuțe care cu puțin ajutor de la oamenii mari au reușit să dea o eleganță aparte peisajului.

 

 

Laboratorul în aer liber este modul prin care elevii de la Școala din Sîmbăta au aflat despre transformările naturii, au analizat etapele de dezvoltare ale plantelor și importanța acestora pentru organism și mediu, dar mai ales copiii au avut ocazia să descopere bucuria lucrului făcut de propria mână. Iar munca de grădinărit făcută de ei le reamintește și atunci când sunt acasă despre lecțiile despre mediu din semestrul acesta.

 

 

Pentru noi ca și școală însemnă foarte mult. Am reușit să amenajăm un spațiu unde practic nu era nimic, decât o pajiște. Am reușit să realizăm acest mini ecosistem superb. – Andrei Benchiș, profesor de biologie

 

Fiind inițial o pajiște fără un folos bine definit, profesorii împreună cu copiii de la Școala Gimnazială din Sîmbăta au conceput un ecosistem superb, gândindu-se la copiii care de la o generație la alta vor veni în această școală să învețe. A fost un proces continuu, în care grija față de natură a fost învățată mai ușor de către elevi atunci când au lucrat pământul, parcurgând toți pașii de la plantarea unei semințe până la îngrijirea acesteia.

Am încercat să-i antrenăm pe elevi în diferite activități cu scop practic. Să aplicăm cele învățate la clasă. Teoria să o aplicăm practic în acest spațiu verde amenajat pentru recreere. – Monica Bar, profesor de tehnologie

Datorită diversității de plante și a noilor activități desfășurate, elevii şi-au format deprinderi şi abilităţi practice, iar prin metoda observației și a experimentului şi-au consolidat informațiile suplimentare dobândite în cadrul orelor de biologie, chimie, ştiinţe ale naturii sau educaţie tehnologică. În timpul activităților au aplicat biologia în acest spațiu, reușind chiar să lucreze pe interdisciplinaritate cu ceilalți colegi. A fost puțină tehnologie, un pic de sport chiar având în vedere că la început au fost niște activități fizice atunci când au pregătit terenul pentru plantat.

 

Implicarea tuturor, de la mic la mare, a redat școlii suflet. Acum în acest loc tinerii pot să stea să se relaxeze, să se joace sau chiar să participe la lecții în aer liber. Paula și Andreea, eleve ale școlii, confirmă inițiativa profesorilor de a amenaja spațiul în beneficiul elevilor.

Este ceva foarte frumos să avem un fel de parc la noi în școală. Avem un loc de recreere, putem să ne uităm la flori, avem un miros mult mai frumos. Mă simt mult mai bine că am putut să pun și eu mâna să realizăm acest spațiu. – Paula, clasa a V-a

 

 

 

Eu cred că acest proiect a făcut o schimbare radicală cu privire la aspectul curţii noastre. Totodată a fost şi o provocare: am colaborat între noi, am colaborat cu profesorii. A fost ceva nou, ceva diferit de ritmul normal al cursurilor. Am învăţat multe lucruri noi, ca de exemplu, de ce trandafirii mamei nu sunt plantaţi corect şi se usucă tot timpul. – Andreea Lidia Popa, clasa a VIII-a

 

,,Au fost bucuroși chiar și părinții și comunitatea locală. Au venit să ne aprecieze munca, am reușit să muncim în echipă. Au fost atât profesori chiar și părinți care au pus mâna și ne-au ajutat”, povestește profesoara de tehnologie.

 

Atât profesorii, cât şi elevii şcolii sunt de acord că acest proiect a reuşit cu succes să îmbine utilul cu plăcutul. Prin intermediul acestui proiect comun, al cadrelor didactice și al elevilor, au reuşit să facă orele de științe mult mai atrăgătoare, prin ateliere, experimente și activități care au trezit în permanență curiozitatea tuturor celor implicați.