GoRobo
august 29, 2018

Cui nu-i place Lego? Fie că suntem părinți, bunici sau copii, ne place să stăm adunați cu toată familia în jurul „șantierului de construcții” într-o seară ploioasă de vară. Dar Lego, astăzi, a ajuns mai mult decât o modalitate de ați petrece timpul liber, a devenit un instrument util în educația viitoarelor generații. Micile cărămizi colorate fac mai mult decât să dezvolte abilitățile motorii fine ale copiilor. Prin diferitele machete pe care le au de construit, cei mici fac o cercetare activă, învață să lucreze în echipă și fac cunoștință cu ingineria și știința.

 

 

Pe nesimțite, creațiile Lego se transformă în roboți de diverse tipuri și cu multe feluri de comportament. Personajele din cărămizi de plastic au ochi mari proiectați pe un ecran digital, un nas destul de plat și niște urechiușe lungi din fire conectate la „creierul” care le coordonează și echilibrează mișcările. Dacă vrei, îi poți transforma într-o haită de câini, într-un grup de iepurași sau poate chiar în eroi de basm cărora le poți adăuga personalitate. Dacă te uiți, vezi că au în mijlocul pieptului niște butoane și când conectezi roboțelul la computer „inima” lui începe să se lumineze. Iar atunci când roboțeii prind viață, se întâmplă ceva nemaipomenit: alte inimi din jurul lor încep să se însenineze la satisfacția reușitei muncii de echipă.

 

Roboțeii construiți din zeci de componente au fost mijlocul prin care în această vacanță 60 de tineri de gimnaziu și liceu au pus în practică noțiuni elementare de mecanică, electronică și programare la atelierele GoRobo – un cerc de robotică din cadrul Colegiului Național „Emanuil Gojdu”. GoRobo este locul unde profesori experimentați și elevi-mentori, cu rezultate deosebite la concursuri de programare, meșteresc cot la cot pentru a-i iniția pe cei mai mici în lumea roboticii, în care un rol important îl are programarea.

 

Elevul nu mai este un recipient care absoarbe informații în mod pasiv, iar cunoștințele nu vor mai fi transmise prin simpla citire sau expunere și respectiv ascultare, ci prin semnificația personală pe care o acordă elevul stimulilor educaționali. – Adrian Niță, profesor de informatică

 

Adrian Niță, unul dintre profesorii coordonatori ai cercului, consideră că este foarte important să-i implice pe elevi în reconstruirea cunoștințelor – nu doar transmiterea lor – prin realizarea unor proiecte care au semnificație pentru ei.  Lucrând cu tinerii de foarte mulți ani, și-a dat seama că anumite abilități trebuie construite mult mai devreme pe traseul educațional. „E vorba despre a deveni cooperanți, a învăța să-și accepte eventualele erori și să încerce să găsească soluții mai bune”. Marea miză a acestui proiect nu a fost să-i transforme pe elevi în programatori, ci mai degrabă să trezească în ei acea pasiune și inters față de programare. „Dacă vor avea cunoștințele necesare, vor ști calea pe care să o urmeze”, subliniază el.

 

Atelierele GoRobo au oferit o atmosferă extraordinară pentru copii. Aceștia au învățat să lucreze în echipă, au folosit creativitatea, curiozitatea intelectuală și gândirea critică. Și-au dezvoltat abilitățile și cunoștințele tehnice atât de necesare în acest moment, au încercat medii de programare avansate care le-au deschis apetitul pentru informatică.

 

Extraordinar! Nu credeam că voi reuși să-l fac să ocolescă obiecte. – elev, clasa a 5-a

 

Nu am plecat cu părinții din localitate ca să nu lipsesc de la cerc. – elev, clasa a 7-a

 

Finanțarea obținută prin Științescu a fost utilizată pentru achiziția seturilor Lego, fără de care acești tineri nu și-ar fi putut îmbunătăți și exersa abilitățile. Pe viitor, coordonatorii GoRobo își doresc să continue și să multiplice cursurile la care să aibă acces tot mai mulți tineri interesați de acest domeniu, pentru că le place să viseze că acești copii de azi vor fi cei care în viitor vor ajuta la construcția și programarea roboților în domenii ca medicina, inginerie, agricultura și „de ce nu” aeronautica.