DonAqua
iulie 5, 2018

Fiecare măsuță a laboratorului de chimie era pregătită ca pentru o zi de sărbătoare. Meticuloși Marina, Patricia, Viorel, Patricia, Alex,  Ana, Rebeca, Andreea, Vanessa și Darius au exersat experimentele înainte, iar acum urmau să le refacă împreună cu colegii lor micuți. Presiunea era mare pentru ei. Era prima dată când trebuia să coboare ștafeta, explicând cât mai simplu și pe înțelesul unor copii mai mici decât ei noțiuni științifice de bază. Forfota în laborator era mare, doamna profesoară Alina Cozma a mai recapitulat încă o dată cu fiecare rolul pe care îl va avea, în timp ce la ușa laboratorului au apărut micii oaspeți.

 

 

De îndată ce a călcat în laboratorul de chimie, entuziasmul Raisei se citea pe față, iar adrenalina o făcea să fie destul de agitată. Nu aveai cum să nu o remarci printre ceilalți 20 de prichindei de clasa a 2-a, care la fel ca ea contribuiau la un zumzet de voioșie pentru că pășeau pe un tărâm nou. Deși acasă îi mai trecuseră pe la ureche cuvinte precum „pipetă” și „eprubetă” deoarece mama ei lucra într-un laborator de analize, nerăbdarea de a atinge și de a afla ce poți face cu astfel de instrumente se citea în ochii ei.

 

După ce s-au așezat în mici grupe în jurul meselor, echipele au făcut cunoștință cu îndrumătorii care urmau să îi ghideze pe parcursul activității, iar apoi s-a lăsat tăcerea odată ce vocea Alinei s-a făcut auzită. Nu mare le-a fost mirarea să afle cât de multe știau deja copii despre lumea din jurul nostru. Newton, Einstein și Galilei au fost doar unii dintre oamenii pe care i-au asociat instant cu lumea științei. Unii mai îndrăzneți nu s-au sfiit să-și arate cunoștințele și au vorbit despre ce înseamnă chimia și cum ar defini-o. Zumzetul din laborator a revenit imediat ce unul din mentori a anunțat că vor provoca un vulcan, că vor face o pastă de dinți pentru elefanți  sau că vor crea mai multe curcubeie, experimente care vor demonstra cât de HaiO2asă poate fi apa.

 

Acestă activitate este doar una din multe altele ale echipei de proiect de la Liceul Don Orione, condusă de doamna profesoară de chimie Alina Cozma și a celor 10 elevi-mentori. Prin proiectul „DonAqua” (un joc de cuvinte între Don Orione și Aqua), ei au venit cu o serie de acțiuni de educare și conștientizare a importanței calității apei potabile. Prin finanțarea obținută, laboratorul de chimie al școlii a fost dotat cu aparate de măsură, precum fotometru compact pentru apă potabilă, conductometru, pH-metru digital, minicolorimetru pentru măsurarea fosfaților din apă etc. și consumabile pentru această aparatură. Cu aceste instrumente liceenii au putut conduce mici cercetări despre calitățile pe care trebuie să le întrunească apa potabilă și despre germenii invizibili care sunt în apa infestată sau necorespunzătoare consumului. Elevii au făcut excursii la diferite izvoare din județul Bihor, au recoltat probe de apă, care au fost analizate apoi în laboratorul școlii. Au vizitat biblioteca impresionantă a școlii din Bratca și au transmis („diseminat”) cunoștințele acumulate în propria școală și la școala din Oșorhei.

 

Ceea ce face cu totul deosebită această inițiativă este că ea i-a implicat pe elevii de liceu care, instruiți de profesoara lor, i-au inițiat pe elevii claselor primare în tainele chimie, prin experimente diverse, unele de-a dreptul spectaculoase. Confirmarea că experimentele au fost pe placul copiilor o avem de la unul dintre părinți, care ne-a spus că fetița lui i-a povestit „foarte multe despre ceea ce fac la școală” și că au „reluat acasă câteva din aceste experimente”. Și mai mult decât atât avem experiența Raisei care ne-a spus că speră ca într-o zi Alina să-i fie profesoară de chimie pentru că s-a hotărât că vrea să devină „chimist culinar”.