De la 2D la 3D
iulie 23, 2018

Câți metri pătrați are livada bunicilor? Câți metri cubi de lemne consumă o familie într-o iarnă? Sunt doar unele din întrebările de care ne lovim toți pe parcursul vieții. La baza acestora stau necesitățile noastre practice, iar geometria este știința care s-a dezvoltat în strânsă legătură cu acestea.

 

 

Dar nu întotdeauna geometria transpusă în cadrul orelor de la școală reușește să o facă atât de tangibilă și accesibilă pentru tineri. De cele mai multe ori problemele de geometrie par să înceapă brusc, sărind peste anumite etape de început, elevii aflându-se direct în fața unei „figuri geometrice cu notațiile …”. Modul în care sunt formulate probleme, desenele 2D și metodele de rezolvare îi fac pe unii elevi să piardă aproape complet ideea existenței unei legături între geometrie și realitatea obiectivă.

 

Pentru a veni în întâmpinarea acestor problematici, pe care le-au observat și ei în activitatea didactică, doi profesori de matematică, Florica Bogdan și Călin Serac, au gândit proiectul „De la 2D la 3D” pentru a dezvolta capacitatea de abstractizare a elevilor de clasa a VII-a  de la Liceul Pedagogic „Nicolae Bolcaș” din Beiuș. Timp de 2 luni, în fiecare sâmbătă, gimnaziștii și-au dat întâlnire pentru a transforma orele de geometrie într-o combinație de imaginație și de activitate manuală concretă. Elevii au descoperit noțiuni, relații, propoziții axiomatice construind cu ajutorul tuburilor rigide colorate, tubulețelor elastice pentru legături și cercuri, figuri geometrice în plan și în spațiu.

 

Materialele achiziționate și activitățile la care au participat i-au ajutat în rezolvarea problemelor de la clasă, geometria devenind pentru gimnaziștii din Beiuș mai ușoară, mai puțin aridă şi abstractă.