CoderDojo Oradea
august 3, 2018

Programarea este „cool”. Știm asta din filme, din mass media și de la prietenii noștri care lucrează în domeniu. Dar ultimele dovezi ni le-au oferit copiii care au participat săptămânal la întâlnirile de inițiere în informatică și programe ale clubului CoderDojo Oradea.

 

 

Daniel Erzse, mentor încă de la primele ateliere care au avut loc în 2014, povestește că inițiativa a luat naștere din dorința de a le oferi copiilor și tinerilor din Oradea acces la magia din spatele calculatorului care este omniprezent în viața de zi cu zi. Astfel, de 4 ani, o mână de oameni pasionați de IT, se întâlnesc sâmbătă de sâmbătă ca să-i învețe pe copii un pic de programare, ne-a spus Alex Oancea, angajat al firmei de IT , Qubiz. „Practic copiii trec de la jucători pasionați, în producători de jocuri”, adaugă Dan Marius Sabău, coleg de mentorat cu Alex.

 

Ei sunt deja captivați de tehnologie de la vârste mici, se joacă cu tehnologia așa că e un moment bun să-i ghidăm spre ceva util. – Daniel, coordonator proiect

 

Clubul a început prin a organiza grupe de Scratch, care s-au dovedit a fi imediat de un real succes, atelierele atrăgând anual peste 50 de copii cu vârste cuprinse între 7 și 15 ani. În ultimii doi ani clubul a devenit din ce în ce mai vizibili în comunitate, un moment pe care l-au perceput ca fiind oportun să aplice la Fondul Științescu, ca să își lărgească baza materială, punctează Daniel. Cum primele ateliere erau orientate preponderent spre Scratch au considerat că era un moment bun să încerce să facă o tranziție a copiilor care frecventau de aproximativ un an jumate clubul, spre ceva mai avansat, spre grupe de robotică. Folosindu-se de fondurile pe care le-au primit de la Științescu, atât prin prima finanțare cât și prin cea de-a doua, au achiziționat diverse materiale și roboți care le permit copiilor să facă programare atât în Scratch, cât și în C++.

 

Ei fiind cu vârste între 7 și 9 ani este foarte greu să editezi tu codul și atunci ne folosim de acești roboți mBot pentru că au aceeași interfață ca și Scratch, o interfață drag and drop vizuală, prin care ei pot să facă programare. Bineînțeles că aceia dintre ei care vor, pot să și vadă codul, care este de fapt cel care rulează plăcile Arduino. – Daniel

 

Motivele sunt diverse pentru care micii IT-ști își petrec diminețile de sâmbătă descoperind tainele din spatele calculatorului. Letiția, de doar 9 ani, ne-a mărturisit că o intriga „cum se fac jocurile”. Colegul ei de grupă, Andrei (10 ani) a menționat că de mic era „un gamer pasionat” și atunci a observat unele lucruri la jocuri pe care a vrut să le schimbe. Așa spune că i-a venit ideea să-și creeze propriile jocuri. Marius, cu câțiva ani mai mare decât cei doi, ne-a explicat că își dorește să lucreze în domeniul IT pe viitor.

 

CoderDojo Oradea este o poveste frumoasă despre mentorat și despre a-ți dedica timpul în slujba educării viitoarelor generații de ingineri. Aici, tineri ca Andrei, Letiția sau Marius pot învăța să programez cu ajutorul unor oameni care au experiență în acest domeniu și mai mult decât atât pot să-și formeze abilitați de lucru în echipă, învățând prin încercare și exercițiu.